W poniedziałek, 9 czerwca 2025 roku w sali widowiskowej Centrum Kultury w Pawłowicach odbyło się uroczystego podsumowania projektu „Fizyka i chemia przemian w naturze” – nauka, która inspiruje. Honorowy Patronat nad wydarzeniem objęła Wójt Gminy Pawłowice, Joanna Śmieja.
Wydarzenie prowadziły uczennice – Magda i Klaudia. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in.: Joanna Śmieja, Wójt Gminy Pawłowice, Bogusława Pietrek, Przewodnicząca Rady Gminy Pawłowice oraz przedstawiciele Urzędu Miasta Jastrzębie-Zdrój.
Podczas uroczystego podsumowania projektu odbył się wykład dr. Andrzeja Boczarowskiego, naukowca z Uniwersytetu Śląskiego, popularyzatora nauki, związanego z Jaskinią Raj, JuraParkami i parkami prehistorii w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych. Opowiedział o swoich badaniach oraz roli sztucznej inteligencji w pracy badawczej. Podkreślał, że AI to asystent badawczy – pomoc w organizacji wiedzy i procesu twórczego. „Jeśli nie wsiądziesz do pociągu AI, on odjedzie bez Ciebie” – mówił do młodzieży.
W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Jana Pawła II w Pawłowicach oraz uczniowie Szkoły Podstawowej nr 17 w Jastrzębiu-Zdroju, wzięli udział w nowatorskim projekcie edukacyjnym „Fizyka i chemia przemian w naturze”. Inicjatywa łączyła teorię z praktyką, zachęcając młodzież do samodzielnego odkrywania, eksperymentowania i wykorzystywania nowoczesnych technologii, takich jak kamery termowizyjne, mapy myślowe czy sztuczna inteligencja. Realizacja innowacji opierała się na współpracy czterech nauczycieli, którzy dzielili się wiedzą, doświadczeniami i inspirowali uczniów do twórczych działań. Efekty prac uczniów, w tym projekty i inicjatywy, były publikowane na stronach internetowych szkół, co pozwoliło zaprezentować ich osiągnięcia szerszej publiczności.
Projekt był realizowany od października do czerwca, a jego interdyscyplinarny charakter pozwolił uczniom odkrywać powiązania między fizyką, chemią, geografią i przyrodą. Zajęcia odbywały się zarówno w szkole, jak i w terenie – uczestnicy odwiedzili m.in. Alvernia Studios oraz brali udział w warsztatach na Politechnice Śląskiej, gdzie uczyli się racjonalnie korzystać z zasobów środowiska i analizować zjawiska przyrodnicze.
Projekt pozwolił uczniom rozwijać kompetencje kluczowe, takie jak: krytyczne myślenie, praca zespołowa, odpowiedzialność za środowisko i umiejętność wykorzystywania technologii w nauce. Współpraca szkół z uczelniami i instytucjami naukowymi stworzyła solidny fundament pod kolejne innowacje edukacyjne w regionie.